Mária szeplőtelen fogantatásába vetett hit a középkortól napjainkig
A Szűz Mária szeplőtelen fogantatásába vetett hit abból a meggondolásból alakult ki, miszerint egy a többi emberhez hasonló, az áteredő bűn fogságában élő asszony nem lett volna méltó világra hozni az Isten Fiát. A szentírás erről részletesen nem nyilatkozik, csak annyit mond, hogy Mária „kegyelemmel teljes” (Lk 1,28). A teremtő különleges kegyeltje ő, akiről a teológusok és a hívők mély hite révén 1854 óta már dogma is kimondja, hogy fogantatása első pillanatától a mindenható isten egyedülálló kegyelméből és kiváltságából Jézus üdvözítő művére tekintettel a bűnnek minden szennyétől elve mentes maradt.
A XX. századi Mária ábrázolások között –eltekintve a lourdes-i tradíció tovább élésétől- alig találunk Szeplőtelen Fogantatást. Csak kevesen választják a kegyelem, a bűn, a gonosz feletti győzelem elvont tartalmának megfogalmazására ezt a régi ikonográfiai típust.
Bővebben a katalógusról ide kattintva olvashat
A történeti kiállításhoz csatlakozó kortárs tárlat on két alkotó, Petrás Mária és Szekeres Erzsébet azok közé tartozik, akik bátran és meggyőződésből használják az évszázados vizuális hagyománykincset. A mai is érthető témákat, szimbólumokat a művészettörténet, különösen a népművészet elemeiből újjáépítve tárják a XXI. század embere elé. Közös bemutatkozásuk középpontjába Máriát, a megszentelt életet állítják. Műveik Jézus anyjának életpéldáján, lelki szépségén keresztül gyönyörködtetnek.